Så möter du morgondagens kund

För 4:e året i rad samlar Dagens industri detaljhandelns nyckelspelare för att diskutera vägen framåt. 
Detaljhandeln är en betydande tillväxtmotor för svensk ekonomi. I dagsläget står branschen dock inför stora utmaningar i form av ökad konkurrens och krympande marginaler. Samtidigt finns det enorma möjligheter för de företag som lyckas anpassa sin verksamhet till den nya verklighet vi lever i.

Den digitala transformationen har påverkat detaljhandelns affärsmodeller i grunden där utvecklingen går från produkter till tjänster och upplevelser. Hur ska handeln möta den digitaliserade kunden? Hur hanterar du och ditt företag den digitala transformationen?

Dagens industris konferens Retail är den självklara mötesplatsen för ledande beslutsfattare och branschexperter. Missa inte möjligheten att ta del av branschens främsta experter och beslutsfattare.

Varmt välkommen!

Felicia Fazzi
Projektledare
Dagens industri konferens

Anmälan

Bekräftade talare

Jacob Wall,  direktör affärutveckling, Axel Johnson

Per Strömberg, vd, ICA Gruppen

Karin Lindahl, vd, Indiska

Magdalena Gerger, vd, Systembolaget

Karl Andersson, vd, Matsmart

Ann Carlsson, vd, Apoteket

Susanne Ehnbåge, vd, Netonnet
 

Göran Westerberg, vd, Rusta

Maria Hemrefors, vd, Akademibokhandeln

Cathrine Danin, ekonom och detaljhandelsexpert, Swedbank

Anna Jonsson, docent, Lunds Universitet 

Malin Sundström, docent och forskare, Högskolan i Borås 

Konferensprogram.

*Programmet uppdateras kontinuerligt 

 
08:30
Välkommen, registrering och nätverksfrukost
08:50
Moderator inleder och öppnar konferensen
09:00
Strukturella förändringar i detaljhandeln
  • Utmaningar och framtida möjligheter
  • Ledarskapets vikt för att säkra framtidens retail
  • Utvecklingen i olika detaljhandelskategorier
  • Logistikutmaningar
  • Ekvationen med minskad butiksförsäljning och höga hyreskostnader?
  • Ökad pristransparens ger minskade marginaler
  • Detaljhandelsförsäljningen blir allt mer kampanjdriven
 
Jacob Wall, direktör affärsutveckling, Axel Johnson
09:25
Så kommer hushållens köpvilja att påverkas av sämre konjunktur och lägre bopriser

Cathrin Danin, ekonom och detaljhandelsexpert, Swedbank
09:45
Morgondagens kund och nya köpbeteende i en digitaliserad värld
  • Hur ser morgondagens konsument ut?
  • Hur kommer framtidens köpresa att se ut?
  • Maximerad konsumentupplevelse - vad uppskattar kunderna och vad leder dem till köp förutom produkt/pris?
  • Hur kommer handeln att anpassa sig till kundernas nya mönster och beteenden?
  • Hur påverkas handeln av Amazons intåg och Alibabas internationella expansion?
  • Kundlojalitet i en digitaliserad verklighet
Malin Sundström, handelsforskare, Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR), Högskolan i Borås.
10:10
Förmiddagsfika
10:40
Kundmötet – idag och imorgon
Under fem år har Systembolaget utsetts till det företag som är bäst på service
  • Hur ser man på det framtida kundmötet utifrån digitaliseringen och kundernas ökade kunskap?
  • Och hur arbetar man för att bibehålla och stärka kundnöjdheten?
Magdalena Gerger, vd, Systembolaget
11:00
Så möter du kundernas förväntningar med nya lösningar

Representant från Nets
11:20
Så skapar ICA Gruppen tillväxt i en föränderlig värld
ICA har i 100 års tid mött nya kundbehov, men kundernas behov och omvärlden förändras nu snabbare någonsin. ICA Gruppens vd Per Strömberg förklarar hur ICA Gruppen genom sin bredd ska ge kunderna ett ännu bättre erbjudande, i såväl fysiska butiker som digitala kanaler.
 
Per Strömberg, koncernchef, ICA Gruppen
PANELDISKUSSION
11:40
Den fysiska butikens framtid i en ny tid med nya förutsättningar

Paneldeltagare:
Anna Jonsson, docent företagsekonomi Lunds universitet, och medförfattare av boken Handelns digitalisering: Undran inför framtidens affärer
Jacob Wall, direktör affärsutveckling, Axel Johnson
Per Strömberg, koncernchef, ICA Gruppen
Cathrin Danin, ekonom och detaljhandelsexpert, Swedbank
12:10
Lunch
13:10
Val mellan olika temaspår
13:40
Bensträckare
13:50
Transformation av ett utmanat bolag i en utmanande bransch
  • Hur påverkar globala retailtrender konsumentbeteenden och detaljhandelsföretag i Skandinavien?
  • Vilka utmaningar och möjligheter står Indiska inför?
  • Hur skapar man och genomför en långsiktig transformationsplan?
 
Karin Lindahl, vd, Indiska
14:15
Hur har digitaliseringen påverkat bokbranschen och vad vi gjort för att stärka kunderbjudandet?

Maria Hamrefors, vd, Akademibokhandeln
14:40
Fysisk och digital handel på kundens villkor
  • Hur påverkar nya kundbeteenden apoteksmarknaden?
  • Vilka utmaningar och möjligheter finns?
  • Hur arbetar Apoteket med butiker och digitala kanaler?
Ann Carlsson, vd, Apoteket
15:05
Eftermiddagsfika
 
15:35
Vill ditt företag synas här?

Kontakta Daniel Linde för mer information på 0735584935 eller daniel.linde@di.se
15:55
Att skala en affär genom att alltid vara off-season
  • Varför och hur startade matsmart?
  • Utmaningarna med att växa fort på kort tid
  • Så går vi mot en värld utan matsvinn
  • Vägen framåt
Karl Andersson, vd, Matsmart
16:20
En expansion med dubbelt så många Lagershopar, när många drar ner på antalet fysiska butiker
Susanne Ehnbåge tar er med på expansionsresan som ledde till att NetOnNet utökade antal Lagershopar från 15 till 33 – en förändringsresa som skedde över cirka en sex månaders-period och ledde till ökad e-handel. 
 
  • Hur vi motiverar medarbetare till att aktivt och målinriktat arbeta för nöjdare kunder och långsiktig lönsamhet
  • Så möter vi utmaningar som präglat hemelektronikbranschen de senaste åren parallellt med den digitala omställningen
 
Susanne Ehnbåge, vd, Netonnet
 
16:45
Fysisk tillväxt i en digital värld

Göran Westerberg, VD Rusta
17:10
Moderatorn sammanfattar och avslutar konferensen
17:15-18:30
Di:s kvällsmingel med dryck och tilltugg

3 anledningar att delta


1. Lyssna till aktuella och goda exempel från olika företag inom handel och retail

2. Ta del av trender och strategier för att möta de utmaningar som retail möter i och med digitaliseringen

3. Nätverka med kollegor i branschen och utbyta kunskap och erfarenheter

 

Anmälan

Tid och plats.

Datum: Tisdag, 11 April

Tid: Kl 8.30

Var: Courtyard By Marriott

Adress: Rålambshovsleden 50, 112 19 Stockholm
 

Pris och anmälan

Boka tidigt erbjudande (giltigt fram tom 9 februari)
För dig som är beslutsfattare inom deltaljhandelsföretag
 5 495 kr exkl moms (ordinarie pris 6 995 kr exkl moms).

För dig som erbjuder produkter eller tjänster till detaljhandelsföretag
11 995 kr exkl moms (ordinarie pris 13 995 kr exkl moms).
 

Målgrupp

Konferensen vänder sig till dig som arbetar med detaljhandels- och retailfrågor inom din verksamhet och har exempelvis befattningenVD/CEO, Marknadschef/CMO, Marknadsområdeschef, Affärsområdeschef/Business Area Manager, Affärsutvecklingschef/Business Development, Försäljningschef
Retail/detaljhandelschef, Etableringschef, Regionschefer, Head of strategy
CIO/it-chef, CDO, CTO, Varuhuschef, eller annan.

I samarbete med


Partners och utställare

Är du intresserad av att profilera ert företag och bidra med er expertis på konferensen Di Retail? Gör en intresseanmälan så kontaktar vi dig för mer information. 

Partner - intresseanmälan

Sagt av deltagare på Di Retail 2017

Många intressanta talare som hade lite olika syn på utvecklingen för handeln, spännande och mycket givande!
- Joakim Eriksson, DB Schenker
En möjlighet att få dela och ta del av erfarenheter och uppmärksammade trender.
- Hanna Wessman, Martin & Servera
En bra sammanvägd mix av talare som beskrev retails framtid från olika perspektiv
- Gunnel Åkerman, Life Europe
Intressant, roligt, givande
- Jonas Andersson, East Import

Kontakta oss för Di Retail


Har du frågor eller funderingar om konferensens innehåll, deltagande eller partnerskap är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi ser fram emot att höra från dig!

Daniel Linde
Partneransvarig
+46 73 558 49 35

Melinda Malmberg
Deltagaransvarig
+46 73 558 49 86

 

 

Anmälan